Trening personalny a depresja

Praca z osobami chorymi nie należy do zadań łatwych. Trener osobisty musi bowiem posiadać nie tylko wiedzę i doświadczenie ale również predyspozycje do przeprowadzenia takich wyzwań. Czasami wystarczą cechy wrodzone a czasami trzeba je w sobie wykształcić, by móc realizować efektywne treningi dla osób nie w pełni sprawnych. Odpowiednie podejście do chorej osoby ma największe znaczenie w przypadku schorzeń związanych z psychiką. Stąd też dzisiaj napiszę o depresji.

 

Około 10% populacji cierpi na depresję. Choć najczęściej ujawnia się pomiędzy 15 a 30 rokiem życia, zachorować mogą także dzieci i osoby w podeszłym wieku. Wskazuje się na dwa szczyty zachorowania na depresję: pierwszy około trzydziestego roku życia a drugi około sześćdziesiątego. 25% epizodów trwa krócej niż jeden miesiąc. Z kolei 50% ustępuje przed upływem trzech miesięcy. Depresja ma skłonność do nawrotów. 75% chorych zachoruje ponownie w ciągu 2 lat od wyleczenia poprzedniego epizodu... Na depresję częściej chorują kobiety niż mężczyźni, zwykle rozwija się ona później niż choroba afektywna dwubiegunowa.

 

Około 15% pacjentów z ciężką depresją umiera wskutek samobójstwa, 20-60% chorych na depresję próbuje sobie odebrać życie, 40-80% ma myśli samobójcze.

Liczby mogą szokować... Jak jednak możemy rozpoznać czy dopadła nas depresja?

Depresja objawia się spowolnieniem ruchowym, apatią, zaburzeniami łaknienia, drażliwością (u osób starszych ma związek z lękiem przed chorobami). Jednym z objawów jest obniżenie nastroju bądź utrata zainteresowań oraz brak zdolności odczuwania przyjemności, a także:

  • obniżenie nastroju lub dysforia występujące codziennie przez przeważającą część dnia odczuwana subiektywnie i dostrzegana przez otoczenie
  • znaczne ograniczenie zainteresowań wszystkimi czynnościami oraz brak odczuwania przyjemności związanej z ich wykonywaniem
  • spadek lub wzrost masy ciała minimum 5% w ciągu miesiąca lub codzienny wzrost lub spadek apetytu
  • utrzymująca się bezsenność lub nadmierna senność
  • spowolnienie lub podniecenie ruchowe
  • uczucie zmęczenia
  • poczucie nieuzasadnionej winy, obniżenie poczucia własnej wartości
  • obniżenie sprawności myślenia,
  • zaburzenia uwagi i koncentracji,
  • niemożność podjęcia decyzji
  • nawracające myśli o śmierci,
  • myśli samobójcze realizowane bądź nie

 

Według klasyfikacji ICD-10, aby stwierdzić występowanie epizodu depresyjnego, muszą występować przez co najmniej dwa tygodnie najmniej dwa z trzech poniższych objawów:

  • obniżenie nastroju,
  • utrata zainteresowań i anhedonia,
  • mniejsza energia lub wytrzymałość na zmęczenie,

oraz dwa lub więcej objawów takich jak:

  • trudności w skupieniu uwagi, obniżenie samooceny,
  • odczuwanie winy,
  • czucie się bezwartościowym,
  • pesymistyczne postrzeganie przyszłych wydarzeń,
  • myśli bądź zachowania suicydalne lub zachowania autoagresywne,
  • problemy ze snem,
  • zmniejszenie apetytu.

Oczywiście z objawami depresji należy niezwłocznie udać się do lekarza. W jaki zaś sposób trener osobisty w porozumieniu z prowadzącym lekarzem może pomóc choremu?

 

Nie od dziś wiadomo, że wysiłek fizyczny powoduje wydzielanie endorfin, które są odpowiedzialne za polepszenie samopoczucia. Używa się tutaj potocznego określenia "hormon szczęścia". Ma to związek nie tylko z samym procesem fizycznego zmęczenia ale czasami także ze sportową rywalizacją oraz najważniejszym elementem treningu - pokonywaniem własnych słabości i barier. {gallery}depresja2{/gallery} Jeśli trenujemy samemu lub z kiepskim instruktorem ryzykujemy pogłębienie stanów depresyjnych - możemy szybko się zniechęcić nie widząc szybkich efektów naszych wysiłków.

 

Dobry trener personalny będzie stale monitorował postępy i korygował trening oraz dietę tak by osoba dotknięta depresją jak najszybciej poczuła sens treningów, osiągnęła własne sukcesy w pracy nad sobą i nie zniechęcała się już na początku swojej drogi do wyleczenia. Trener jest również (a w tym przypadku przede wszystkim) motywatorem - ze swoimi klientami stale kontaktuję się telefonicznie bądź emailowo i na bieżąco reaguję na chwile zwątpienia aplikując coraz to ciekawsze formy treningu i... dietę. W pewnym sensie trener indywidualny musi mieć odpowiednie psychologoiczne podejście do ludzi. Bez tego nie wyobrażam sobie funkcjonowania w tym zawodzie... Trener osobisty jest poniekąd Twoim psychologiem i... motywatorem!

 

Wspomniałam o diecie. Jest to równie ważny element pracy jak treningi. Oczywiście są przeróżne zestawy żywieniowe, które wpływają negatywnie na nasze samopoczucie (z czego najczęściej nie zdajemy sobie sprawy) jak i takie, które owo samopoczucie znacznie polepszają. Reguły niestety nie ma - każdą osobę należy rozpatrywać indywidualnie - biorąc pod uwagę różne dolegliwości chorobowe (nadciśnienie, cukrzyca, choroby serca itd) jak również wiek, wagę ciała czy tryb życia. Niejednokrotnie ustalenie odpowiednich nawyków żywieniowych to zadanie znacznie trudniejsze niż opracowanie planów treningowych. Dobra wiadomość jest taka, że potrafię tego dokonać - jeśli masz problem z samym sobą - zapraszam do kontaktu.

Kliknij ikonkę i zadaj pytanie:

Masz do mnie pytania? 

Wypełnij formularz - odpowiem najszybciej jak to możliwe :)

Zapoznałam/em się z Polityką Prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celu udzielenia odpowiedzi na zadane w formularzu kontaktowym pytanie.

*Uwaga - żeby formularz mógł zostać przesłany należy zaznaczyć powyższą zgodę na przetworzenie danych!

Skomentuj: